fredag 18. september 2009

Reklameanalyse av Rolex-annonse

Bildet på Rolex annonsen viser en mannlig hånd, som har en hvit Rolex klokke på. Man kan se at eieren av klokken har på seg en hvit skjorte, fordi ett hvitt erme synes i bildet. Nederst på bildet kan man se den øverste delen av en hest, som man skjønner at mannen rir på fordi hånden holder i en tøyle. Det vises tydelig at mannen ser på klokken, fordi armen er vridd i en posisjon som man vanligvis bruker/benytter når man skal se på klokken sin, og lese tiden. Landskapet er vakkert, med blå himmel og turkist hav som omslutter en liten holme hvor en nydelig hvit hest løper i galopp.

Annonsen er en reklame for Rolex. Annonsen er trolig hentet ut fra et litt dyrt blad, et blad som henvender seg til menn med penger nok til å kjøpe Rolex, som f.eks. et moteblad som Vogue. Målgruppen er menn, og bladet kan derfor også ha vært hentet fra et blad som kun har menn som målgruppe, som f.eks. FHM, Vi menn etc.

Atmosfæren i bildet konnoterer til deilig feriestemning, fordi det turkise havet og den tynne skjorten minner om ferie. Mannes arm er brun, og den hvite klokken skaper en kontrast mot den brune huden og det turkise havet. Dette gjør at klokken er blikkfanget i reklamen. Fargene er varme, og oppsiktsvekkende fordi turkist er en farge man lett legger merke til. Hesten mannen rir på og den hvite galopperende hesten i bakgrunnen er trolig et symbol for tiden, fordi hesten viser at tiden «galopperer» av sted, men siden både klokken og hestene som symboliserer tid er i samme bilde, representerer dette at tiden er her og nå i dette deilige ferieparadiset. Fordi klokken har nådd igjen tiden (hestene) som løper av sted, tror jeg nemlig dette symboliserer at tiden nå står «stille» og at man lever i nuet.

Reklamen henvender seg som sagt til menn, fordi klokken på bildet er en klokke for menn.
Reklamen er effektiv fordi klokken er et blikkfang, og atmosfæren i bildet representere deilig feriestemning og en eksklusiv atmosfære fordi mannen er brun, med en fin hvit skjorte. Annonsøren har her benyttet seg av visuelt virkemiddel. Leseren vil derfor få et ønske om å kjøpe denne klokken, fordi man tenker at man vil se eksklusiv ut med klokken på, og at man vil oppnå ro. Reklamen sier dermed noe om produktets fortreffelighet og hva dette produktet kan gi brukeren. Reklamen formidler som sagt rikdom, pga. Av den eksklusive skjorten og den fine klokken. Mannen virker sterk og mektig der han rir på hesten, og ser på den dyre Rolex klokken, og mektighet appeller nok til mange menn.

Reklamen virker overbevisende på grunnlag av at den appellerer til mange menn, og jeg mener at reklamen kan få leserne til å kjøpe produktet fordi målgruppen(menn) får lyst til å føle seg like mektig og rik som mannen på reklameannonsen, og målgruppen tenker da kanskje at man oppnår dette ved å kjøpe Rolex klokken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar